Forum Polne Drogi Strona Główna Polne Drogi
Wagabundowe forum dla trampów, obieżyświatów i włóczykijów. "Nie ważne czym, ważne z kim"
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Konkurs geograficzno - przyrodniczy, edycja Polska
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Następny
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Polne Drogi Strona Główna -> Rozrywka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cejot



Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 824
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:22, 23 Lis 2011    Temat postu:

Aaa to może chodzi o tzw "lufę"?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Flar
Administrator


Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:50, 23 Lis 2011    Temat postu:

a co to jest "lufa" - może to to ale określenia nie znam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cejot



Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 824
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:42, 23 Lis 2011    Temat postu:

O kurcze nie wiem - tak było napisane Niepewny. Taki cytat: "Dalej bez większych trudności, acz ubezpieczenia są porozpinane na gęsto. Znów mamy trochę grani, ściana Zamarłej robi spore wrażenie. Na szerokiej Zmarzłej Przełęczy można wygodnie odpocząć. Wyznam szczerze, że bardzo chciałam żeby ten odcinek się jak najszybciej skończył, wiedząc, że jego zwieńczeniem jest słynna drabinka do Koziej Przełęczy. Nie byłam pewna, jak zareaguję na lufę, i wolałam mieć już to za sobą."

z tej strony: [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez cejot dnia Śro 16:44, 23 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cejotka



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 376
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 17:10, 23 Lis 2011    Temat postu:

A może to chodzi o zejście z Koziej Przełęczy przy Zamarłej Turni do Dolinki Pustej?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NOCEK



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 495
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 19:40, 23 Lis 2011    Temat postu:

" Nie byłam pewna, jak zareaguję na lufę, i wolałam mieć już to za sobą."

Jak to nie wiesz o co chodzi ????
Jak strzeliła by setę to by odwagi nabrała , tylko nie wie czy seta to nie za dużo Hyhy Mruga
ps.
proszę zmienić zasady w punkcie zadawania pytania. Chciałbym aby zadawane pytanie było zamieszczane powiedzmy o godzinie 18.00 , bo ja po powrocie z pacy to nie mam szans , - no chyba ze poprzestawiam kropki i przecinki Wesoly
Miałbym szanse udzielić się Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NOCEK



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 495
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 7:25, 24 Lis 2011    Temat postu:

Dobra mieliście swoją szansę - TERAZ JA Wesoly


HISTORIA SZLAKU


Orla Perć jest projektem księdza Walentego Gadowskiego (1861-1956) i młodopolskiego poety Franciszka Henryka Nowickiego (1864-1935). Pomysł na zbudowanie szlaku Orlej Perci zrodził się na początku XX wieku w umyśle Nowickiego. 5 lutego 1901 roku Nowicki przesłał projekt utworzenia szlaku do Towarzystwa Tatrzańskiego. Według tego projektu Orla Perć miała prowadzić od Wodogrzmotów Mickiewicza przez Wołoszyn, Krzyżne, Zawrat, Świnicę i Czerwone Wierchy aż do Doliny Kościeliskiej, co oczywiście nie znalazło do końca odzwierciedlenia w rzeczywistości, gdyż Orlą Perć zaczęto budować od Polany pod Wołoszynem i doprowadzono ją jedynie do Zawratu. Głównym realizatorem pomysłu zbudowania Orlej Perci był ksiądz Walenty Gadowski.

Można wymienić pięć powodów, dla których Nowicki oraz Gadowski uznali potrzebę wytyczenia
i zbudowania szlaku Orlej Perci:
- patriotyczne; grzbiet od Wołoszyna do Świnicy zawsze należał do Polski. Chodziło o to, aby umożliwić przebycie tej części Tatr graniami i nie dać się wyprzedzić Niemcom oraz Węgrom;

- religijne; szlak Orlej Perci zapewnia poczucie bliskości Boga, zaś świat wydaje się majestatycznym kościołem, turnie pobliskie - filarami tej świątyni, a człowiek - marnym pyłem wśród ogromu stworzenia;

- filozoficzne; człowiek będąc na Orlej Perci wznosi się ponad troski życia powszechnego, na stosunki ludzkie patrzy jakby z nadobłocznej, orlej perspektywy. Ponadto doznaje on ukojenia duszy, staje się lepszy i szlachetniejszy;

- turystyczne; ideałem turystyki górskiej miała być wycieczka, na której turysta mógłby iść cały czas samymi szczytami i mieć ciągle przed sobą widok szczytowy;

- higieniczne; przejście Orlej Perci odświeża umysł, wyrabia siłę i zręczność.


Budowa Orlej Perci rozpoczęła się 16 lipca 1903 roku na Polanie pod Wołoszynem, z której aż do Zawratu poprzez Wołoszyn, Krzyżne, Buczynowe Turnie, Granaty, Kozi Wierch wytyczano i budowano szlak zamontowując sztuczne ubezpieczenia w postaci łańcuchów, klamer i drabinek. W pracach związanych z budową szlaku brali udział m.in.: przewodnik Klemens Bachleda (1849-1910), przewodnik Jakub Wawrytko starszy, przewodnik Józef Wawrytko, Janusz Chmielowski (1878-1968), Antoni Panek, Franciszek Zbyszycki, tragarz Józef Budz i inni. Nad całą budową nadzorował ksiądz Walenty Gadowski, który razem ze swoimi towarzyszami wytyczał szlak, a następnie zamontowywał sztuczne ułatwienia, niejednokrotnie wynosząc je w górę na własnych plecach. Należy zaznaczyć, iż Orla Perć powstawała w atmosferze różnego rodzaju problemów. Niejednokrotnie trudno było księdzu Gadowskiemu pozyskać od Towarzystwa Tatrzańskiego środki pieniężne na budowę Orlej Perci. Zdarzały się również problemy związane z samym wytyczaniem szlaku, np. słynny skrzypek i przewodnik, a zarazem współwłaściciel terenu pod Wołoszynem Bartłomiej Obrochta zaprotestował wytyczaniu, gdyż był przekonany że ze ścieżki mogą skorzystać owce i pouciekać juhasom w góry. Budowa Orlej Perci była także niebezpieczna, np. na jednego z budownicznych spadły kamienie (na szczęście nie odniósł obrażeń). Zaś kiedy grupa budowniczych doszła do uskoku pod Wyżnią Orlą Przełączkę, tragarz Józef Budz oświadczył, że dalej nie pójdzie (miał zawroty głowy).
Mimo licznych trudności i niebezpieczeństw, budowa Orlej Perci wreszcie została ukończona. Nastąpiło to w 1906 roku. W ten oto sposób od przełęczy Zawrat (uznanej za początek Orlej Perci) aż do Polany pod Wołoszynem (uznanej za koniec Orlej Perci) rozciągał się jeden z najoryginalniejszych tatrzańskich szlaków - Orla Perć. Ksiądz Walenty Gadowski na cześć powstania szlaku umieścił w ścianie Zawratowej Turni wykonaną z pińczowskiego piaskowca figurę Matki Boskiej o wysokości 122 cm. Figura zachowała się do dnia dzisiejszego. Szlak Orlej Perci zyskał ogromną popularność ze względu na przyrodnicze i wspinaczkowe walory.

Obecnie szlak Orlej Perci przebiega nieco inaczej niż dawniej, np. Z Koziej Przełęczy na Kozie Czuby Orla Perć prowadziła wprost dwuodcinkową drabinką, obecnie prowadzi zakosem od strony Dolinki Pustej. Poza tym kiedyś Orla Perć kończyła się na Polanie pod Wołoszynem, obecnie kończy się jedynie na przełęczy Krzyżne. Odcinek Krzyżne - Polana pod Wołoszynem został zamknięty w 1932 roku. Ponadto szlak Orlej Perci jest dobrze eksponowany. Przeprowadzane są również remonty mające na celu wymianę łańcuchów oraz klamer.
*Opis powstał na bazie przewodnika Pana Dariusza Dyląga pt."Orla Perć" oraz przewodnika Pana Józefa Nyki pt."Tatry Polskie".

Oczywiście wszystko z głowy Hyhy Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cejot



Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 824
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 8:50, 24 Lis 2011    Temat postu:

No dobra - opisałeś całą historię ale gdzie jest odpowiedź panie Jarosławie.....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Flar
Administrator


Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:11, 24 Lis 2011    Temat postu:

krążycie wokół właściwej odpowiedzi... to "ekstremum" jest zlikwidowane... pozostaly tylko fragmenty mocowań
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NOCEK



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 495
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:44, 24 Lis 2011    Temat postu:

cejot napisał:
No dobra - opisałeś całą historię ale gdzie jest odpowiedź panie Jarosławie.....

w tekście Hyhy
A ja myślałem że chodziło o tą zlikwidowaną drabinke :kwasny:
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Flar
Administrator


Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:10, 24 Lis 2011    Temat postu:

Sorki - za dużo się naprodukowałeś - dokładnie o to chodziło
Dodam że ta drabinka biegła w powietrzu między szczytami.

Nocuś tym samym udzielił najpoprawniejszej odpowiedzi - gratulacje !
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cejot



Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 824
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:16, 24 Lis 2011    Temat postu:

No nie no - nie dość że dał cały opis to jeszcze wygrał - to ja też na drugi raz dam cały opis i niech sobie zadający pytanie szuka w tekście gdzie jest odpowiedź - coś jak wcześniejsze Nockowe pretensje Hyhy Rotfl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NOCEK



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 495
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:17, 24 Lis 2011    Temat postu:

A może chodzi o to że jest to szlak jednokierunkowy ? bo zmian jest mnogo - otwierają "objazdy" zamykają najniebezpieczniejsze miejsca (ponoć chcą całkowicie go zamknąć dla turystów). Chyba Piotrek musi dać koło ratunkowe bo ten cały szlak to EXTREME Wesoly
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cejot



Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 824
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzeniówka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:18, 24 Lis 2011    Temat postu:

Czyli chodziło o tę drabinkę? :
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NOCEK



Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 495
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:23, 24 Lis 2011    Temat postu:

OOOO kurde WYGRAŁEM Hurra
... tak poszedłem na łatwizne Jezyk ale ja potem napisałem o co mnie chodziło Mruga Wesoly Wesoly Wesoly
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Flar
Administrator


Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:40, 24 Lis 2011    Temat postu:

Konkretnie chodziło mi o :
Bodaj największą zmianą jest poprowadzenie nowej ścieżki od Koziej Przełęczy na Kozie Czuby i zrezygnowanie z długiego i powietrznego odcinka drabiny. ślady jej mocowania można jeszcze dziś dostrzec na skałach uskoku grani.

Kiedy dokładnie zlikwidowano - nie odnalazłem. Nie wiem też jak wyglądała napowietrzna drabinka ale to może i to ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Polne Drogi Strona Główna -> Rozrywka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Następny
Strona 2 z 17

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin